Geen categorie

De wondere wereld van verpakkingsmateriaal

Veel mensen zullen bij het zien van de tekst zich afvragen waar deze blog nou precies overgaat. Daar heb ik ook gelijk de kern van mijn blog. Voor heel veel mensen is verpakkingsmateriaal de normaalste zaak van de wereld. Het wordt niet meer gezien als iets afzonderlijks, maar gewoonweg als iets dat bij een product hoort. Toch is verpakkingsmateriaal alles behalve vanzelfsprekend. Je hebt namelijk enorm veel soorten verpakkingsmateriaal, die allemaal een ander doel hebben. Verpakkingsmateriaal kan er bijvoorbeeld ter bescherming zijn. Op het moment dat je iets verstuurt wil je natuurlijk dat dit in één stuk aankomt. Het kan ook zo zijn dat verpakkingsmateriaal wordt gebruikt als marketing of decoratie. Een nieuwe gameconsole die uit een gecustomizde doos van verpakkingsmateriaal komt, maakt toch net even wat meer indruk dan dat je de console zo in je handen overhandigt krijgt. Ben jij benieuwd naar de wondere wereld van verpakkingsmateriaal? Lees dan snel verder!

Bescherming

De meest voorname reden om verpakkingsmateriaal te gebruiken is ter bescherming. Daarnaast is verpakkingsmateriaal ook heel functioneel. Ik benoemde net al even die gameconsole. Het zou toch heel raar aanvoelen als je deze inclusief controller en verschillende kabels zo 'naakt' mee zou krijgen. Het moet inderdaad verpakt worden, ook omdat je dan aanzienlijk het risico op beschadigingen verminderd. Ter bescherming van bijvoorbeeld kleine breekbare voorwerpen worden bubbeltjesplastic als verpakkingsmateriaal gebruikt. Het materiaal zorgt ervoor dat het als ware in een zacht kussen is gewikkeld en zo bestand is tegen schokken en het vervoer ter post. Dit is ook zeker nodig, een postbode kan vanaf de buitenkant niet zien of er iets breekbaars in de envelop zit. Een ongeluk zit in een klein hoekje en een envelop kan zomaar vallen. Valt de envelop nu, dan is jouw product beschermd! Het nut van bescherming is dus heel erg groot, maar er is meer.

Uiterlijk

Verpakkingsmateriaal dient niet alleen ter bescherming, maar het kan ook het uiterlijk van een product aanzienlijk verbeteren. Veel bedrijven bedrukken bijvoorbeeld de dozen met producten die zij versturen, met hun eigen merklogo. Het dient hierbij puur als marketingdoel en uiteindelijk zal het ook een herkenbaar product worden. Daarnaast is een fleurige doos van verpakkingsmateriaal een stuk interresanter om te bekijken dan een saaie grijze doos. Bedrijven combineren hiermee heel slim de functionaliteit bescherming met marketing. Producten moeten nu eenmaal verstuurd worden in verpakkingsmateriaal en dat kost geld, maar het is tegelijktijd ook de goedkoopste manier van marketing! Dit zijn slechts enkele voorbeelden van de wondere wereld van verpakkingsmateriaal. Ik ben er zeker van dat jij het materiaal nu veel meer waardeert!

Geef een antwoord